20 January 2014

BUSUK??


Badan berbau?

Masalah bau badan pernah dikatakan menjadi punca keretakan hubungan suami isteri dalam kalangan masyarakat Malaysia..

Apakah punca masalah bau badan ni???

Dalam bdn kita ni ada 2 jenis kelenjar yg menghasilkan peluh.Pertama kelenjar Eccrine dan yang kedua Kelenjar Apocrine.

■ Kelenjar Eccrine- Bertanggungjawab terhadap proses berpeluh yg mana ia bsambung terus hingga ke permukaan kulit utk menghasilkan kulit..Ia bertujuan mengawal suhu badan selain membuang bahan buangan seperti urea,sodium,kalsium atau elektrolit.Peluh melalui kelenjar Eccrine ni bersifat tulen,jernih seperti air dan tidak berbau kerana terus keluar ke permukaan kulit dan meluap.

■ Kelenjar Apocrine-Merembeskan cecair yg lebih likat dan agak keruh serta menimbulkan masalah (bau badan) jika ia lebih banyak dari kelenjar Eccrine.

Faktor -faktor yg menyebabkan bau badan 

♣Pencernaan yang tidak sempurna(sembelit)
♣Pengambilan pelbagai jenis makanan (bawang putih,kekacang,rempah,daging)
♣ Suka minum banyak kopi atau minuman berkafein
♣ Faktor Genetik
♣ Mempunyai masalah ginjal,hati,hypoglycemia(kurang gula dlm darah),jangkitan kuman,kencing manis dan tiriod
♣ Tekanan kerja

Cara menghilangkan bau badan

1) Kerap mandi dan jaga kebersihan diri- Cara terbaik ialah mandi 3 kali sehari, agar bakteria tidak boleh membiak dan pastikan pengambilan sabun anti bakteria. Amalkan pemakaian deodorant atau basuh dengan air limau

2) Pilih pakaian fabrik kapas dan longgar- bahan sebegini memastikan adanya peredaran angin, dan mengurang rasa panas dan secara tidak langsung mengurangkan peluh.

3) Elak pengambilan makanan tinggi choline (bawang putih, daging, rempah, kafein dan kekacang)

4) Berhenti merokok

5) Ambil supplement Shaklee =)

★Bagaimana dengan pengambilan supplement shaklee dapat membantu anda dalam menangani masalah bau badan ini???

♥ Alfalfa Shaklee - Alfalfa shaklee adalah dikenali sebagai agen diuretik, pembersih badan dan penyahtoksik. Ia merangsang pengaliran hempedu, dan membuang unsur mineral bahaya dari tubuh. Ia juga membantu melindungi dari radiasi dan membantu mengawal bau badan.

♥ Garlic Shaklee – Diproses secara semulajadi di bawah suhu yang rendah bagi mengekalkan semua allicin. Ia juga telah dirumus untuk mengawal bau. Walaupun bawang putih salah satu penyebab nafas berbau, namun tablet Garlic Shaklee tak pecahkan sehingga ia sampai ke dalam usus kecil. Di samping itu, ia mengandungi campuran pudina dan estrak rosemary bagi mengawal bau.

♥ Herb-Lax Shaklee - Herb-Lax shaklee secara semulajadi merangsang pengecutan otot usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-sisa yang teperangkap dan memendekkan masa transit, dan mengelakkan penyerapan toksik. Herb-Lax shaklee boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus, dan menormalkan proses usus.

*Jika terlalu serius, pembedahan membuang kelenjar Apocrine pada tempat bermasalah boleh dilakukan selain laser serta suntikan botox.

Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Add to netvibes Subscribe in Bloglines

Naturally Healthy and Beautiful Copyright © 2015 Design by MaiGraphikDesign